Lockdownový školní svět naruby: co platilo včera, dnes už neplatí, povinná školní docházka se nevyžaduje, co se dříve přísně kontrolovalo, dnes nikdo nehlídá. Dnes na ničem nezáleží, školy nejsou potřeba a nemusíte tam chodit

04.05.2020

Tento fiktivní dialog mě napadl, když jsem několikrát v průběhu posledních měsíců poslouchal tiskové konference ministra školství a dávil se u toho smíchy. Cosi naprosto nemožného před 10-20 a více lety, ale naprostá realita dnes. Kdyby kterýkoliv z uvedených výroků někdo pronesl ještě před několika lety, dostalo by se mu totálního výsměchu a označení za blázna. Dnes naprostá realita.

Téměř všechny níže zmíněné výroky se objevily ve vyjádřeních ministra školství a dají se vyhledat.

  • Pane řediteli, jsem trochu nachlazený a mám lehký kašel. Můžu se zítra na hodinu uvolnit z vyučování a zajít si na kontrolu k lékaři?
  • Ne, zůstaň doma v karanténě a nechoď vůbec do školy.
  • Aha, můžete mi tedy napsat omluvenku?
  • Není třeba. Stejně zavřeme všechny školy.
  • Úplně všechny školy? A jak tedy doženeme zameškané učivo?
  • Můžete se něco naučit na dálku z domu, není nutné chodit do školy.
  • Ale vždyť musíme probrat veškeré učivo dle předepsaných osnov?
  • Osnovy teď nebudou závazné, učitelé se jimi nebudou muset řídit. A měli by ubrat z obsahu učiva, ať žáky tolik nezatěžují.
  • Jak dlouho tedy budou školy zavřené?
  • Jedná se jen o dočasné opatření, může to trvat jen pár týdnů v březnu. Možná ale mnohem déle.
  • Co když to ohrozí konání přijímacích zkoušek na střední školy, které se dle zákona a školské vyhlášky mají konat v dubnu?
  • Nic se neděje, zákon a vyhlášku nemusíme dodržovat. Přijímačky odložíme nebo rovnou zrušíme. Úspěšné uchazeče nějak vylosujeme, stejně je to loterie.


  • Pane řediteli, mně už je lépe, uzdravil jsem se. Vrátíme se zpět do škol, abychom se připravili na maturity?
  • Určitě ne, rušíme školní docházku nejméně do května.
  • Můžeme se tedy v květnu vrátit k výuce do škol?
  • Snad ano, ale ne moc rychle, až na konci května. A jen v malých skupinkách po 15ti lidech. Ne všichni. A bude to dobrovolné. Pokud se někomu nebude chtít, tak nemusí. Nemůžeme nikoho nutit.
  • Ale v takových podmínkách bude narušena příprava na maturitní zkoušky?!
  • Nevadí, tak posuneme maturity na pozdější termín.
  • A co když se ani v pozdějším termínu nestihne kompletní příprava na maturity?
  • Nevadí, uznáme maturity hromadně všem podle předchozích výsledků pololetních vysvědčení.
  • A jak to vlastně bude s vysvědčením? Dostaneme ho vůbec?
  • Možná je pošleme poštou. Pokud pošta zajistí bezkontaktní doručování.
  • V mnoha předmětech přece nebudeme mít ani jedno hodnocení. Stihne se vůbec závěrečná klasifikace?
  • Asi nestihne, ale o co jde, jsou to jenom čísla. Nějak to zprůměrujeme anebo necháme na vysvědčení prázdné políčko.
  • V tom případě vůbec nemá cenu obnovovat výuku do konce školního roku.
  • Dobře, zrušíme školní docházku až do června. A když bude třeba, tak i do Vánoc.
  • Ale ve školním řádu je uvedeno, že školní docházka je povinná?!
  • Nevadí, vydáme vyhlášku, ve které vypneme školní řád.


Co vím najisto, tak pokud by v době mé školní docházky před mnoha lety došlo k podobné situaci s uzavíráním škol, tak jsem si jistý, že jedna výuka by najisto probíhala i v tom nejvtvrdším lockdownu: byla by to němčina na střední škole s naší "oblíbenou" učitelkou (a to nejlépe každý den na 7:00 hod. ráno). Myslím, že tato učitelka by si to dokázala odůvodnit:

"Děťátka, mě vůbec nezajímá, že probíhá pandemie, já s vámi musím probrat to, co mně určují osnovy a potom řádně uzavřít klasifikaci. Takže se tou pandemií prosím příliš nezatěžujme a snažme se využít času, který ještě máme, ať toho ještě před smrtí hodně probereme."